חיפוש
לימודי התיכון
מקצועות הלימוד והמגמות
מסלול מב"ר
תכנון בגרויות
מערך הבחינות
נוהל השלמת בחינות
ציון שנתי - מגן
נוהל עולים חדשים
לקויות למידה ואבחונים

לקויות למידה ואבחונים

פעמים רבות שהתלמיד ו/או הוריו ו/או מוריו, מרגישים או רואים סימנים לקשיים בלמידה כגון ביצוע לא יעיל של אחת ממיומנויות הלמידה הבסיסיות (קריאה, כתיבה, חשבון וכד') או קשיי קשב וריכוז, או פשוט תוצאות והישגים נמוכים על אף שהתלמיד מתאמץ ולומד.


בכל אחד מהמקרים
שלעיל יש לפנות ליועצים: גב' שמחה יוסף (בכיתות ז'-י' / י"ב 2) או הרב מזרחי (אם התלמיד מכיתות י"א / י"ב 1).


שלבי הטיפול:

א. היועצים יפגשו עם התלמיד ויבדקו את הסיבות: אם הסיבה היא רגשית (כגון שהתלמיד מתקשה להתרכז בלימודים בגלל בעיות בבית) הם ינסו לטפל ולסייע ובמידת הצורך לערב איש מקצוע כגון פסיכולוג.

ב. אם הסיבה היא לקות למידה היועצים יערבו את המתל"ית הבית ספרית (מעריכת תפקודי למידה). המתל"ית תפגוש את התלמיד ותאסוף נתונים מהמורים ובמידת הצורך תערוך אבחון קצר[1] ולאור התוצאות תמליץ לתלמיד ולהוריו על צעדים לפתרון הקשיים וקידום התלמיד. במידת הצורך המתל"ית תמליץ על פנייה לאבחון מקיף[2].

חשוב לציין כי בלי אבחון והמלצות המאבחן אין אפשרות לקבל התאמות או הקלות בית ספריות (תוספת זמן, התעלמות משגיאות, מבחן בע"פ, מבחן מותאם וכד') ואין אפשרות לבקש ממשרד החינוך התאמות או הקלות במבחני הבגרות.

ג. ביצוע אבחון - האחריות לביצוע ולמימון האבחון היא של ההורים

(1) ניתן לקבל המלצות מהיועצת על מאבחנים.     

(2) ניתן להגיש בקשה לסיוע כספי למימון האבחון ממשרד החינוך או מעיריית מעלה אדומים לתושבי העיר (פרטים אצל היועצת).

(3) כמו כן חשוב לציין כי כדי לבקש ולקבל ממשרד החינוך התאמות / הקלות לבגרות קיץ, יש לבצע את האבחון ולהביא את התוצאות ליועצת עד חודש דצמבר של שנת הלימודים.

 

ד. לאחר קבלת האבחון יפגשו התלמיד וההורים עם היועץ/ת לקבלת הסבר על האבחון והמסקנות. המועצה הפדגוגית תחליט לאור האבחון על ההתאמות וההקלות שהתלמיד זכאי להם. רכזת לקויות למידה תעדכן את המורים המקצועיים, ותכין לתלמיד כרטיס עם פירוט ההתאמות שלהן הוא זכאי (התלמיד יביא את הכרטיס למבחנים כדי לקבל את ההתאמות). תלמיד שלא מקבל את ההתאמות שלהן הוא זכאי יפנה לרכזת לקויות למידה.

ה. רכזת לקויות למידה תגיש בקשה למשרד החינוך לקבלת התאמות והקלות במבחני הבגרות. אם נראה כי לתלמיד מגיעות הקלות מורחבות יותר[3] (הנקראות בשפה המקצועית – רמה 3), יצטרך ביה"ס להוכיח שהתאמות של רמה 1 ו2 אינן מספיקות לתלמיד. חשוב לציין כי משרד החינוך אינו מקבל תמיד את המלצות המאבחן והמלצות המועצה הפדגוגית הבית ספרית אלא מפעיל את שיקול דעתו ומבקש נתונים מבית הספר ולאור התמונה הכוללת מקבל את ההחלטה (להורים יש זכות להגיש ערעור על ההחלטה של המשרד).




[1]קיימים סוגים שונים ומגוונים של לקויות למידה:

דיסלקציה – ליקוי למידה המאופיין בקשיי קריאה ואיות, דיסגרפיה – ליקויי למידה הקשורים בבעיה מוטורית המקשה על הכתיבה, דיסקלוקוליה – ליקויי למידה הקשורים לבעיות בחשבון, בעיית קשב וריכוז – ליקויי למידה הקשורים ביכולת להיות קשובים בשיעורים לאורך זמן ובהפנמת מידע חדש, קשיי תפיסה – קשיי תפיסה שמיעתית, מרחבית, קוגניטיבית וכד', ליקוי למידה חברתי – קושי בהבנת קודים חברתיים והתנהגותיים.

[2]קיימים אבחונים שונים: אבחון דידקטי – כשל בלמידה על רקע ליקויי למידה ראשוניים ללא עדות על יכולת שכלית נמוכה או ליקוי חושי או פער בלתי מוסבר, אבחון פסיכולוגי – מעריך תחומי חוזק וחולשה בתחום הקוגניטיבי, שכלי, התנהגותי ורגשי ובונה תכנית טיפול מורחבת, אבחון משולב – אבחון הכולל אבחון דידקטי ופסיכולוגי, אבחון גורמים רפואיים או פרא-רפואיים – שעורך נוירולוג / פסיכיאטר בקשר להפרעות שונות, אספרגר – מופנה לפסיכיאטר, הפרעה בשפה – מופנה לקלינאי תקשורת, הפרעה מוטורית – מופנה לריפוי בעיסוק.

[3]כגון מבחן בע"פ או בחינה על חלק מהחומר.

  מפת האתר | צור קשר  
מצפה נבו מעלה אדומים 025900448      
Signed by  סידיטק - בניית אתרים